SRAM Eagle 70 a 90 Transmission – Převratné mechanické novinky
26. června 2025 | 0 komentářů
SRAM obrátil bike svět vzhůru nohama, když představil bezpatkové přehazovačky Transmission, které umožnily přesné řazení v plném záběru. Teď se ale dočkali i riders, co neholdují elektronickému ovládání!
Představujeme nové přehazovačky SRAM Eagle 70 a 90 Transmission – technologický update, který by tě neměl minout, pokud se aspoň trochu zajímáš o to, co se ti děje pod nohama, když šlapeš do pedálů.
Co je nového?
Asi úplně všechno! Řada Transmission přišla už před časem a přepsala pravidla hry – žádné patky, přímá montáž na osu (UDH), brutální odolnost a přesnost řazení v záběru. Teď tu máme dvě nové varianty ovládané lankem – modely Eagle 90 a Eagle 70.
SRAM Eagle 90 – královská třída
Tohle je top mechanický model, který v konstrukci využívá lehkou hliníkovou slitinu, má sofistikovanou napínací pružinu a bezprecedentní podíl vyměnitelných dílů pro mimořádnou servisovatelnost přehazovačky. Proti levnějšímu modelu má nižší hmotnost 395 g.
Díky přímému uchycení (Full Mount na UDH kompatibilní rámy) se SRAM Eagle 90 chová jako tank – ale tank, co váží jako pírko. Řazení je tiché, rychlé, a hlavně si poradí i při maximální zátěži.
SRAM Eagle 70 – zlatý střed
Model 70 cílí na jezdce, kteří chtějí výkon na úrovni závodní techniky, ale nepotřebují nebo nechtějí platit za každý ušetřený gram. Materiály jsou sice o fous „obyčejnější“ než u devadesátky – najdeš tu více oceli místo hliníku – ale výkonově tě to rozhodně brzdit nebude.
Přehazovačka SRAM Eagle 70 má stejnou architekturu, takže i tady najdeš napínací pružinu s tlumičem, odolnou konstrukci a precizní mechanické řazení. Je ideální pro enduro, trail i agresivní XC – zkrátka pro všechny, kdo chtějí funkčnost bez kompromisů, ale neřeší každou desetinu vteřiny jako profíci.
Servisovatelnost je proti dražšímu modelu mírně omezenější a hmotnost se vyšplhala o pár gramů výš na 415 g.
A co kompatibilita?
Tady je potřeba být ve střehu – nové přehazovačky jsou stejně jako celá řada SRAM Transmission určeny jen pro rámy s UDH kompatibilitou. Jestli máš starší rám nebo systém bez standardu UDH, bohužel to nebude fungovat. Ale pokud stavíš nový bike nebo upgraduješ moderní rám, jsi v pohodě.
Taky je potřeba myslet na to, že na rozdíl od elektronických variant se přehazovačky Eagle 70 a 90 nedají použít na gravel kolech, a to kvůli rozdílnému tahu lanka.
Samozřejmě budeš potřebovat kazetu, řetěz, převodník a ovladač řazení T-Type, ale velkou výhodou je vzájemná kompatibilita mechanických a elektronických komponentů v rámci systému Transmission, teda pochopitelně kromě páčky.
Servisovatelnost
K zásadním výhodám přehazovaček SRAM Eagle 70 a 90 patří bezprecedentní podíl vyměnitelných dílů. Ty budou k sehnání zvlášť, takže kdyby se i přes mimořádnou odolnost něco porouchalo, nebo by snad dokonce jednoho dne došlo na kompletní repasi, budeš mít možnost přehazovačku opravit, místo toho, aby skončila ve šrotu! Díly jsou navíc navrženy tak, aby se daly vyměnit s použitím běžně dostupného nářadí.
Snadné nastavení
Tady není moc o čem diskutovat. Nastavení mechanických přehazovaček Transmission je podobně jako u těch elektronických nečekaně jednoduché. Zapomeň na dorazové šrouby a seřizování vzdálenosti od kazety. Tady prostě nasadíš, natáhneš lanko, doladíš a jedeš.
Suma sumárum – totální voheň
Jestli tě láká řazení s bezkonkurenční mechanickou odolností, servisovatelností, jednoduchostí nastavení, možností řadit v záběru, a přitom bez nutnosti starat se o baterky, nová mechanická řada SRAM 70 a 90 tě nemůže nechat v klidu.
- Eagle 90 je pro ty, kdo požadují absolutní top – závodní zbraň s maximálním výkonem a minimální hmotností.
- Eagle 70 je pro rozumné jezdce, co chtějí 95 % výkonu za mnohem přijatelnější cenu.
Asi už chápeš, že tady je řeč o absolutní bombě po všech stránkách. Není proto divu, že hned po představení řady SRAM Eagle 70 a 90 začala těmito přehazovačkami osazovat svoje bajky taky legendární Santa Cruz. Takže jakmile uvidíš v označení kola číslo 70 nebo 90, víš že můžeš čekat nejmodernější pohon s precizním řazením a minimální náročností na údržbu.